در یادداشت سردبیر به قلم ساعد مشکی میخوانیم: «در سه دهۀ اخیر مباحث بنیادی دیزاین در غرب جدیتر شده و پای فلاسفه، جامعهشناسان، روانشناسان و اندیشمندان بسیاری از رشتههای دیگر به دیزاین کشیده شده است. این را میتوان از کتابهای متعدد و متنوعِ میانرشتهای فهمید. گسترش تفکر دیزاین که اکنون به سایر رشتهها سرک میکشد و مهمان ساحتهای گوناگون است سبب توجه بیشتر به دیزاین، حتی میان سیاستمداران و دولتمردان، شده است. این به آن معناست که حضور دیزاین در زندگی و زیست ما جدیتر شده و دیزاینر وظایف جدیدتر و مسئولیتهای جدیتر دارد.
هوش مصنوعی همکار
و رقیب دیزاینرها
در سالهای اخیر از دیزاینِ گذار، دیزاینِ آینده، دیزاینِ یکپارچه و ترکیبهای دیگری برای دیزاین صحبت میشود. هوش مصنوعی همکار-رقیب دیزاینرها شده و فضاهای گستردهای را پیش رویمان نهاده است. دیزاین دیگر آن خطکشیهای مشخص و واضح گذشته را ندارد. رشتههای دیزاین چنان متنوع شدهاند و با دیگر رشتهها آمیختهاند که دیگر نمیتوانیم خانوادۀ دیزاین را منفک از هم تلقی کنیم. چترِ دیزاین بسیار گسترده شده و تلاش بر این است از تعامل میان اعضای این خانواده نتایج مشترکِ تازهای به دست آید. ما دیزاینرها، در فضای امروز، چارهای نداریم جز اینکه همدیگر را بهتر بشناسیم، تعامل و همکاری داشته باشیم، به بحثهای میانرشتهای دامن بزنیم و دیزاین را گسترش دهیم.
در نخستین شماره مستقیماً به دو پرسش اساسی پرداختهایم: دیزاین چیست؟ دیزاینر کیست؟ در هر شماره یک موضوع محوری خواهیم داشت اما این دو پرسش بنیادی همواره پیشِ رویمان خواهد بود.»
دیزاین در پیرامون ما
در این شماره مجله ۱۶ مقاله تخصصی منتشر شده و دیزاین را از جنبههای متعدد مورد بررسی قرار میدهد. به عنوان نمونه در بخشهایی از مقاله «دیزاین صنعتی» نوشته مازیار رضایی و نگین یشمی میخوانیم:
«مایکل ارلهوف یک بار در گفتوگویی با مازیار رضایی به جای تعریف دیزاین به سادگی گفت: «هر چیزی پیرامون ما دیزاین شده است». این جملۀ ساده به ما کمک میکند تا عمل دیزاین را درون همین محصولات و سیستمهای دور و برمان بیابیم و نه بیرون از نتیجۀ کار. اگر محصول یا سیستمی که داریم از آن استفاده میکنیم کارا و زیباست، درست دیزاین شده است و اگر نه، دیزاین ناقص و ناکارآمد است، به همین سادگی.» در بخشی دیگر به همهگیری مخاطبان دیزاین اشاره میکند و مینویسد: «افراد اگرچه ممکن است اشراف نباشند اما حق دارند از محصولات زیبا، دیزاینشده و به اندازۀ کافی ارزان بهره ببرند.»
در این مقاله درباره دیزاین نوشته شده: «هر کیفیتی حاصل دیزاین است و دیزاین یک کنش فکری است.»
تغییر وضع موجود به وضع مطلوب
و در بخش آخر مطلب نگاهی وسیعتر به دیزاین در دنیای امروز پیدا میکنیم: «از منظر هربرت سایمون (1916-2001)، امریکاییِ سیاستمدار، جامعهشناس، دانشمند، برندۀ نوبل اقتصاد 1978، و یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان علوم اجتماعی در قرن بیستم، در کتاب شهیر علوم مصنوعی (1969)، دیزاینر کسی است که «مسیرهایی عملی با هدف تغییر وضع موجود به وضع مطلوب را دیزاین میکند.» دنیای دیزاین صنعتی به قدری گسترده شده که برخلاف گذشته، به جای سوپراستارها، با تیمهای دیزاین مواجهیم.»
درک روح دوران
درباره اهمیت درک وضعیت توسط دیزاینر در مقاله «دیزاین فشن» به قلم منظر محمدی جملهای از پل پوراه، دیزاینر فرانسوی آمده است: «یک دیزاینر هیچ وقت نمیتواند ایدههای نو را از هیچ به وجود آورد و آن را به مشتری بخوراند بلکه روح دوران را میفهمد و آن را به فرم مادی برمیگرداند.»
نشریه نشان به صاحب امتیازی و سردبیری ساعد مشکی در ۲۰۰ صفحه با قیمت ۲۸۵ هزار تومان منتشر شده است. نشانی برای خرید نشریه:www.meshkipublication.com
و نشانی اینستاگرام آن: @newneshanmagazine است.