یک میلیارد دلار تهاتر نفت با لوکوموتیو و قطعات
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پایان سال گذشته بخشی از تهاتر نفت نقد شد و پارتهای بعدی تهاتر نفت هم امسال نقد میشود و ۵٠٠ میلیون دلار از تهاتر نفت را برای تامین قطعات یدکی در لوکوموتیو در نظر گرفتهایم و ۵٠٠ میلیون دلار به خرید لوکوموتیو جدید اختصاص پیدا میکند.
میعاد صالحی در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی راهبرد راهآهن در سال جاری در حوزه واگنهای باری و مسافری، لوکوموتیو های باری، احداث خطوط دوم و برقی سازی است، گفت: در حال حاضر در همین شبکه موجود و ١۵ هزار کیلومتر ریل ، ٣١ هزار واگن باری تنها ٣٣٠ دستگاه لوکوموتیو باری فعال داریم. کسری در لوکوموتیو باری به حدود ٣٠٠ دستگاه لوکوموتیو میرسد.
عمر ناوگان ریلی ٣٠ سال
وی با بیان اینکه در ١٠ سال گذشته به دلیل عدم تمرکز در این حوزه با معضل کمبود لوکوموتیو باری مواجه شدیم، گفت: ناوگان لوکوموتیو باری موجود هم عمر بالایی دارند و عمر این ناوگان به ٣٠ سال میرسد. از سوی دیگر قطعات لوکوموتیو از جمله قطعات هایتک و تولید خارج هستند که مشمول تحریم میشوند و تامین مالی ویژهای میخواهد. وی گفت: باید نوسازی لوکوموتیو را انجام دهیم چراکه امروز حتی لوکوموتیو ٧٠ ساله هم در ناوگان داریم که این پیرمرد دیگر امکان حمل بار ندارد از این رو برای تامین ٣٠٠ لوکوموتیو از ظرفیتی استفاده خواهیم کرد
اجازه رهبری برای تهاتر نفت
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه مهمترین مشکل این حوزه را با اجازه رهبری برای تهاتر نفت رفع میکنیم، گفت: پایان سال گذشته بخشی از تهاتر نفت نقد شد و پارتهای بعدی تهاتر نفت هم امسال نقد میشود. راهآهن برای تامین ٣٠٠ لوکوموتیو باری در سال ١۴٠٣ برنامه ویژهای دارد البته تهاتر نفت چند مصوبه محرمانه دارد و تامین مالی یک شبه انجام نشده است.
توقف ١٠٠ لوکوموتیو
صالحی گفت: از ظرفیت بخش خصوصی سالم استفاده میکنیم. در حال حاضر ١٠٠ لوکوموتیو با شرایط متوقف طولانی مدت داریم که طبق قانون برنامه هفتم و بودجه و در راستای مردمی سازی اقتصاد، ۵٠ دستگاه لوکوموتیو در خرداد ماه تک به تک در مزایده به بخش خصوصی واگذار میشوند و همچنین ٢٠ دستگاه لوکوموتیو از طریق روش آر او تی واگذار خواهد شد. باید توجه داشت لوکوموتیو باری نرخ سود بالایی دارد و برای بخش خصوصی جذاب است. در حال حاضر ٣١ هزار واگن باری در ناوگان وجود دارد که در دو سال گذشته هم ٣ هزار واگن نو تولید و بهرهبرداری شده است.
قرارداد ٢٠ ساله برقیسازی مسیر تهران-مشهد
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی از شروع به کار پروژه راهآهن سریعالسیر تهران- مشهد خبر داد و گفت: قرارداد ٢٠ ساله برقیسازی مسیر تهران-مشهد را داریم که قرار بود با پیمانکار چینی و فاینانس چین انجام شود اما ضمانتنامه را نیاوردند و پیشرفت پروژه برقیسازی قطار تهران-مشهد صفر است. امروز سیاست در بخش مسافری احداث راهآهن سریعالسیر تهران- مشهد است و قطار سریعالسیر تهران- مشهد بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ خواهد بود و سرعت حرکت در این مسیر به ٣٠٠ کیلومتر در ساعت میرسد. طراحیهای این پروژه در حال انجام است .