پزشکیان با تاکید بر اینکه استمرار وضعیت فعلی در مدیریت بنادر کشور پذیرفتنی نیست، یادآور شد: نباید اجازه داد حتی یک دهم این حجم کانتینر بدون ساماندهی در بنادر باقی بماند. برای این کار نیازمند برنامهریزی دقیق و اتخاذ تدابیر علمی و عملی هستیم و دولت آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد. وقوع انفجار در بندر شهید رجایی، بار دیگر نگاهها را به اصلاح مدیریت بنادر کشور بهویژه در امر خطیر ترخیص سریع کانتینرها معطوف کرد؛ موضوعی که حتی با انتقاد رئیسجمهور همراه بود و خواستار ارائه راهکارهای علمی و عملی برای اصلاح آن شد.
رضا رستمی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از ایرادات اساسی که در شرایط حاضر وارد است، اداره شدن سازمان بنادر و دریانوردی با سرپرست طی حدود پنج ماه گذشته است. به دلیل عدم نوسازی پسکرانهها، شاهدیم ترخیص و تخلیه کالاها در بنادر شمالی و جنوبی کشور زمان زیادی میبرد.رستمی همچنین با اشاره به فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات موجود در بنادر، گفت: تجهیزات موجود از جمله مکندهها، جرثقیلها و ... سن بالایی دارند و علاوه بر آن، مشکل کمبود قطعات و یدکی در آنها به چشم میخورد. استنباط ما این است که تفکیک کالاها به درستی انجام نشده و موضوع ایمنی بر اساس نوع کالا رعایت نشده است؛ در حالی که تفکیک بر اساس نوع کالا، مصوبه همه بنادر است.