وضعیت آلودگی هوا در تهران
مهرماه تهران تاکنون ۴ روز آلوده داشته و این روند با پایداری هوا به ۶ روز آلوده خواهد رسید. تحلیل دادههای شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران مشخص کرد که در صبح روز دوشنبه ۵ مهر با وجود کاهش تردد خودروها به علت تعطیلی روز اربعین، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت که ناشی از عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلایندهها طی ساعات گذشته بود. طبق پیشبینیها با وزش باد مؤثر در صبح روز سهشنبه ۶ مهر انتظار میرود کیفیت هوا در محدوده قابلقبول قرار گیرد؛ همچنین روز چهارشنبه ۷ مهر، سرعت وزش باد در ساعات آغازین شب تا ۳ متر بر ثانیه میرسد اما الگوی پایداری هوا در ساعات گرم روز کاملاً شبیه روز قبل است و آلودگی هوا در تهران همچنان ادامه دارد.
توفان ریز گرد در تهران و کرج
کانونهای ریز گرد تغذیهکننده کرج و تهران این سالها چنان قوی شدهاند که ممکن است هر ساعت با وزش باد قوی، هوای این ۲ کلانشهر کشور را آلوده کنند. گروه سلامت هوای وزارت بهداشت ظهر یکشنبه طی اطلاعیهای فوری اعلام کرد که «آسمان کرج و تهران تا ساعتی دیگر غرق در گردو غبار شدید میشود» و از مردم خواست تا برای بهبود کیفیت هوا در خانهها بمانند. البته دایره این آلودگی ساعت ۱۴ یکشنبه در کرج گسترده شد و شاخص هوا در این شهر به بالای ۳۵۰ و شرایط خطرناک رسید. میدان دید نیز تا زیر ۴٠٠ متر کاهش یافت. به دنبال این شرایط از ساعت ۱۵ وزش باد شدید ریز گردها را به غرب تهران رساند و کیفیت هوای منطقه ۱۹، به عدد ۴٢٠ رسید. این توفان ریز گرد از ساعت ۱۵ تا ۲۱ یکشنبه در پایتخت ادامه داشت و پسازآن کیفیت هوا بهبود یافت.
کم بارشی و خیزش ریز گردها در پاییز
همچنین احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفتوگو با همشهری تصریح میکند: طبق مدلهای هواشناسی بینالمللی، در مهر و آبان با پدیده کم بارشی و خیزش ریز گردها روبهرو خواهیم بود و این کاهش بهاحتمالقوی کمتر از حد نرمال ۵۲ سال اخیر خواهد بود. وی افزود: در استانهای شرقی و جنوبی کشور نظیر سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان با افزایش ابر، وزش باد شدید پیشبینی میشود. همچنین طی ۲ روز آینده وزش باد شدید در کل نوار شرقی کشور ادامه خواهد داشت.
اقدام خاصی برای رفع آلودگی هوا نمیتوان انجام داد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: تقاضای صاحبان موتورسیکلتها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است.
حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سؤالی درباره ورود تهران به فصل آلوده سال و اقدامات ستاد معاینه فنی در نیمه دوم اظهار کرد: آنچه در آلودگی هوا مؤثر است جلوگیری از ایجاد آن است، وقتی ایجاد شد اقدام خاصی نمیتوان برای رفع آن انجام داد و مفروضات قبلی ازجمله آبپاشی و بارش مصنوعی و غیره در کلانشهری همانند تهران با ایجاد وارونگی و شدت تجمع آلودگی زیر این لایه مؤثر نیست و دیگر نمیتوان هیچ کار انجام داد مگر اینکه خداوند لطف کند و باد بیاید یا جابجایی عمودی در جو رخ دهد و این آلودگی کم شود. البته در خصوص غیرقابلتفکیک بودن موضوع ایمنی و آلایندگی در خودرو جهت وضوح این بحث باید به این مسئله اشاره شود که اگر خودرو به دلیل نقص فنی در مسیر تردد متوقف گردد این مسئله موجب تشدید ترافیک و به طبع افزایش آلودگی هوا خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه وظیفه ما کاهش انتشار آلودگی است، گفت: بر اساس آخرین گزارش سیاهه انتشار شهر تهران سال 1396 شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران خودروها و وسایل نقلیه به عنوان متهم ردیف اول آلودگی در تهران هستند و سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلایندههای گازی 82.9 درصد و در تولید ذرات معلق 60.8 درصد در شهر تهران است. اما با انجام صحیح و مستمر معاینه فنی میتوان تأثیر بسزایی روی کاهش آلودگی هوا داشته باشد. قطعاً عوامل مختلفی همچون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بالا بردن کیفیت سوخت و ارتقاء استانداردهای خودروهای تولیدی در بحث انتشار آلایندگی درزمینه کاهش آلودگی کمککننده هستند.
تقاضای صاحبان موتورسیکلتها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است
او در واکنش به اینکه با توجه به سهم بالای وسایل نقلیه موتوری در آلودگی هوای تهران و الزام موتورسیکلتها به دریافت معاینه فنی، اما اخذ معاینه فنی توسط صاحبان موتورسیکلتها انجام نمیشود، اظهار کرد: در شهر تهران یازده خط مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت داریم اما متأسفانه به رغم اینکه الزامات قانونی هم در این زمینه وجود دارد اما کسی از موتورسیکلتها معاینه فنی طلب نمیکند. درنتیجه تقاضای صاحبان موتورسیکلتها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است.
مقدم افزود: تعداد موتورسیکلتهایی که در ششماهه سال جاری معاینه فنی دریافت کردند به هزار دستگاه هم نمیرسد درحالیکه در حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران داریم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره جدی شدن الزام موتورسیکلتها به اخذ معاینه فنی گفت: مسئولیت برخورد با موتورسیکلتهای فاقد گواهی معاینه فنی و متخلف در این ارتباط طبق قانون بر عهده پلیس است. تا زمانی که به صورت قانونی با موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر برخورد نشود صاحبان موتورسیکلتها خود را ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی و بررسی عیوب موتور خود نمیدانند. باید موتورسیکلتها ساماندهی شوند و این موضوع باید در برنامههای کلان کشور دیده شود.