نقدینگی در مرز ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان
رشد ۳۹.۱ درصدی نقدینگی نسبت به سال گذشته
براساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی در پایان مرداد امسال به ۳۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۳۹.۱ درصدی را نشان میدهد. این در حالی است رشد نقدینگی در مرداد سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۵.۸ درصد بود. همچنین رشد نقدینگی در پایان مرداد امسال نسبت به پایان سال گذشته ۱۲.۸ درصد گزارش شدهاست که این رقم در مرداد سال گذشته برابر با ۱۴.۱ درصد بود. پایه پولی نیز در پایان این ماه به ۵۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۴۲ درصدی را نشان میدهد. این در حالی است که رشد پایه پولی در مرداد سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ برابر با ۲۶.۸ درصد بودهاست . بیشترین اثر در رشد پایه پول مربوط به افزایش خالص داراییهای خارجی بانک مرکزی است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۲۹.۳ درصد افزایش نشان میدهد. به نظر میرسد دلیل اصلی این موضوع به تسعیر درآمدهای نفتی بلوکه شده نفتی دولت باز میگردد؛ موضوعی که بارها با هشدار کارشناسان و اثرات تورمی آن همراه شدهبود. همچنین خالص بدهی دولت به بانک مرکزی با رشد ۶.۵ درصدی نسبت به مرداد سال گذشته به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیدهاست. نسبت شبه پول به پول نیز در مرداد امسال به بیش از ۴ رسیدهاست. این در حالی است که این نسبت در مرداد سال گذشته برابر با ۳.۹ بود که نشان میدهد که انتظارات تورمی همچنان در سطح بالایی قرار دارد. همچنین ضریب فزاینده نقدینگی در مرداد امسال برابر با ۷.۶ گزارش شده که نسبت به مرداد سال گذشته کاهش ۲.۱ درصدی را نشان میدهد.
ارائه بیش از 4 میلیون خدمت از سوی شرکت گاز استان گیلان
رشت-زینب قلی پور: در نیمه نخست سال جاری، شرکت گاز استان گیلان بیش از 4 میلیون خدمت مرتبط با گاز به مصرفکنندگان گاز طبیعی در استان ارائه کرده است. حسین اکبر مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در خصوص خدمات ارائهشده به مردم و مشترکین گاز طبیعی گفت: در شش ماه ابتدایی سال جاری بالغ بر 4 میلیون و 350 هزار خدمت مرتبط با گاز به صورت غیرحضوری ارائهشده است. وی با اعلام این خبر اظهار داشت: بیشترین خدمت ارائهشده در نیمه اول سال 1400 از طریق نرمافزار موبایلی (اپلیکیشن) گاز با حدود 2 میلیون و 50 هزار خدمت بوده است. حسین اکبر با ابراز خرسندی از استقبال مشترکین گاز طبیعی از اپلیکیشن خدمات الکترونیک گاز گیلان، گفت: استفاده از این قابلیت به همراه سایر درگاههای مجازی سبب صرفهجویی فراوان ای در زمان و هزینه برای مشترکین محترم شده است. مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان همچنین از ارائه بالغ بر یکمیلیون و 660 هزار خدمت از طریق دفاتر پیشخوان دولت، 533 هزار خدمت توسط سایت شرکت گاز استان گیلان و بیش از 104 هزار خدمت از راه تلفن گویای 3414 خبر داد و گفت: این شرکت باهدف کاهش مراجعات مردم به ادارات، صرفهجویی در وقت و هزینهها و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، هماکنون کلیه خدمات خود را علاوه بر دفاتر پیشخوان، از طریق سایت، نرمافزار موبایلی و شماره تلفن گویای 3414 ارائه میدهد. وی در خصوص نوع خدمات ارائهشده به مردم گفت: بیشترین خدمات ارائهشده مربوط به نمایش قبض با بیش از یکمیلیون و 466 هزار مورد هست و پسازآن پرداخت بدهی با حدود 906 هزار مورد قرار دارد. مهندس اکبر در خاتمه گفت: ارائه خدمات بهینه و بهموقع به مشترکین هدف اصلی این شرکت هست و شرکت گاز استان گیلان در جهت تحقق این مهم، نسبت به برگزاری جلسات توجیهی بصورت منظم براي رؤساي ادارات گاز شهرستانها و همچنين رابطين ميز خدمت اقدام میکند.