اشاره: دولت سیزدهم در طول دو هفته تغییرات اساسی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. این در حالی است که تغییری در سیاست‌ها و زیرساخت‌های کشور ایجاد نشده و مردم مجبورند علاوه بر تورم قبلی با گرانی‌های جدید نیز دست و پنجه نرم کنند. جراحی اقتصادی دولت این بار به بازار خودرو رسیده است. مجلس اعلام کرد که واردات خودرو آزادشده است، اما هنوز جزییات واردات نوع و تعداد خودروها مشخص نیست. از سوی دیگر همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو داخلی در بازار هستیم. در تازه‌ترین اقدام وزارت صمت یک سامانه یکپارچه فروش خودرو ایجاد کرده که همه تولیدکنندگان خودرو باید محصولات خود را در این سامانه به فروش برسانند. با اجرای این طرح وزارت صمت یک انحصار جدید دولتی در فروش خودرو به وجود آورده است که مخالفانی دارد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با ایلنا گفت: به‌شدت مخالف سامانه فروش یکپارچه خودرو هستم، مگر تولیدکننده کارگر دولت است که دولت برای محصول تولیدکننده قیمت‌گذاری می‌کند و خودش هم خودرو را بفروشد؟ پس رقابت اینجا چه معنایی دارد؟ از سوی دیگر بعد از انتقادات فراوانی که نسبت به کیفیت خودروهای داخلی مطرح است و هنوز تغییری در کیفیت خودروها ایجاد نشده، اما وزارت صمت درصدد فروش آن‌هاست، در این ارتباط دادستان کل کشور روز گذشته گفت: خودروسازان به وظایف خود عمل نمی‌کنند. سازمان ملی استاندارد تکلیف و مسئولیت قانونی خود را در مورد خودرو انجام دهد و نیروی انتظامی وظیفه دارد از تردد و شماره‌گذاری خودروهایی که فاقد استانداردهای لازم هستند، جلوگیری کند. حال پرسش این است که خودروهای تولید داخل ابتدا از فیلتر سازمان استاندارد و پلیس می‌گذرند و بعد به فروش خواهند رسید یا وزارت صمت با انحصار در فروش، خودروها را به فروش خواهد رساند؟