نوشتاری از احمد مسجدجامعی
احمد مسجدجامعی، به مناسبت سالروز تولد علی نصیریان و روز پدر به دیدار این هنرمند رفته و یادداشتی را درباره این دیدار و سخنان خود با نصیریان نگاشته است. او در این یادداشت که نسخهای از آن را در اختیار ایسنا قرار داده، این دیدار را چنین شرح داده است:
«توفیق یافتم تا به مناسبت زادروز ۸۸ سالگی استاد علی نصیریان و روز پدر به دیدار این پیشکسوت تئاتر و سینما بروم. مصاحبت با ایشان برایم بسیار لذتبخش است و این دیدار بیش از دو ساعت به طول انجامید. تواضع، ادب، رفتار حرفهای و ایراندوستی از مشخصههای مهم این پیشکسوت هنر ایرانزمین است که در وجودش موج میزند. استاد نصیریان در این دیدار نکاتی را بیان کرد که آموزنده است. او نامگذاری اسمش را به علی از جهت ارادت عمیق قلبی پدرش به علی امیرالمؤمنین میدانست و گفت در باور و اعتقاد پدرم او با این نامگذاری، من را به علی امیرالمؤمنین سپرد.
استاد علی نصیریان میگوید اثر خوب هنری این نیست که صرفاً نویسنده خلاق باشد، بلکه کارگردان، بازیگر و بیننده نیز باید خلاق باشند. فیلم «ناخدا خورشید» اثر ناصر تقوایی اقتباس از رمان «داشتن و نداشتن» همینگوی است، اما تقوایی آنچنان این را با آدابورسوم و فرهنگ سرزمین ما آمیخته که کمتر کسی ارتباط این دو اثر را متوجه میشود. سال ۱۳۶۴ در دیدارم با تقوایی، قبل از خواندن فیلمنامه کارگردان به من گفت این شخصیت مستر فرهان «دندان طلا» دارد؛ همین اشاره کارگردان به خلاقیت من کمک کرد تا شخصیت را در خودم پرورش دهم و اجرا کنم. در سریال «هزار دستان»، زندهیاد علی حاتمی به من گفت «ابوالفتح صحاف» شخصیتی «تودار» با «لهجه ترکی» و مبتلابه «بیماری آسم» است؛ این اشارتهای کارگردان را میگرفتم و شخصیت را پرورش میدادم.
بازیگری، زایش است و بازیگر، مؤلف است چون با تصویر کردن و تجسم یک کاراکتر، آن نقش را میآفریند و این کار سادهای نیست که مقابل هزاران چشم آن را به نمایش بگذارد. بازیگری نوعی عریان کردن روح است، کاری بسیار سخت که به جسارت زیادی نیاز دارد. جزییات جذاب و تکتک خاطرات ایشان به کنار. آشنایی او با هنر و ادبیات بیش از آن چیزی است که فکر میکنیم. در سخنان او این نکته تأملبرانگیزتر بود: این باور او که یک بازیگر خوب، بدون آشنایی با جزییات ادبیات، هنر و فرهنگ عمومی نمیتواند در کار خود موفق باشد. او همین نگاه را به دیگر فعالیتهای هنری مثل نویسندگی و کارگردانی نیز داشت. نکته دیگر اینکه او میگفت مخاطب در آفریدن اثر هنری سهم دارد و بدون مخاطب و منتقد خوب، فیلم یا تئاتر یا رمان خوب پدید نمیآید. استاد نصیریان، مردم را حامیان اصلی هنر میداند و میگوید هنرمند ارج و اعتبارش را مدیون مردم است. موضوع دیگری که در زندگی او چشمگیر و زیبا است، اینکه او کاملاً سالم و ساده و دور از معاملات رایج مالاندوزانه زندگی میکند. عمرش دراز و سایهاش مستدام.»
ریسک کار کردن در سینما
موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علی نصیریان» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتگوی این بازیگر را منتشر کرده است.
علی نصیریان با بیان اینکه بیشترین کارهایی که انجام داده با صداقت و انگیزه بوده است، گفت: در سینما کار کردن یک ریسک است و درعینحال که ممکن است فیلمنامه و کارگردانی خوب باشد، اما تا کار به انتها نرسد مشخص نیست نتیجه کار چه چیزی میشود.
وی ادامه داد: در اکثر فیلمهایی که به خاطر متن و تا حدودی به خاطر کارگردان حضور داشتم معمولاً با آنها در مورد نقش مشورت میکردم. یادم میآید ناصر تقوایی برای فیلم ناخدا خورشید به من گفت دو شخصیت در فیلمنامه وجود دارد که میتوانم آنها را بازی کنم یکی مستر فرحان و دیگری ناخدا که من از او پرسیدم خود شما کدام را برای من پیشنهاد میدهید و او گفت به نظرم مستر فرحان برای شما بهتر است و من در پاسخ به او گفتم همان نقشی که شما میگویید را بازی میکنم.
نسل جوان را دوست دارم
او درباره نسل جوان علاقهمند به حضور در سینما و تئاتر نیز بیان داشت: نسل جوان را دوست دارم و معتقدم در سینما و تئاتر استعدادهای بسیار خوبی داریم. مخصوصاً در تئاتر که بازیگرها و نویسندههای خوبی درخشیدند همچنین در سینما. سینمای ایران بسیار رشد کرده است و آثاری که امروز ارائه میشود از زمان ما بهتر است زیرا ارتباط جمعی بیشتر شده است و با یک کلیک همه نوع اطلاعات لازم در اختیار بازیگران و غیره قرار میگیرد. در زمان ما بیشتر کتاب موجود بود و ما از کتابهای تخصصی الهام میگرفتیم اما امروز اوضاع متفاوتتر شده است.
نصیریان ادامه داد: ما با دل و جان کار میکردیم، اما دستمان خالی بود درحالیکه بازیگران امروز دستشان پر است البته منظورم از دست پر ازنظر مالی نیست، بلکه ازنظر اطلاعات است. این پیشکسوت بازیگری در پاسخ به این سؤال که چرا در طول سالهایی که در سینما فعالیت داشته با مسعود کیمیایی کار نکرده است؟ پاسخ داد: عمدی نبوده و موقعیت آن پیش نیامده هم با مسعود کیمیایی و هم با بهرام بیضایی.
آفریننده نقش بازیگر است
وی با بیان اینکه در بازیگری اعتقاداتی دارد، بیان داشت: من در ایفای نقشها به انگیزههایم و همچنین حس خلاقانه و آفرینندگی که احساس میکنم، رجوع میکنم زیرا معتقدم بازیگر خودش نویسنده یک فیلم است و وسیله و اسباب دست کارگردان نیست. درست است که باید با کارگردان تعامل داشته باشد و به برداشتها و نگاههایی که به نقش دارد گوش کند، اما آفریننده نقش بازیگر است و اگر بخواهیم به مرحله آفریننده نقش برسیم، بازیگر باید از قدرت خلاقانهای که در درونش وجود دارد یاری بطلبد و نقش را بیافریند.