این دیدارهای کاری، فصلی نوین در ارتباط مستقیم بدنه دولت با مردم گشوده است و البته، کاملاً مجزا از سفرهای استانی رئیسجمهور است که ایشان نیز به منظور سرعت بخشیدن به روند امور و گرهگشایی، به ویژه در سفرهای استانی همکاران خود را به اقصی نقاط کشور اعزام میکنند. این حضور پررنگ، نویدبخش حرکتی پویا در مسیر توسعه و پاسخگویی است.
بدون شک حضور وزرا به تنهایی در شهرها میتواند مفید باشد، که میتوان به درک عمیق از مشکلات و نیازهای محلی، افزایش اعتماد عمومی و رضایتمندی مردم، تسریع در حل مشکلات، شناسایی ظرفیتها و پتانسیلهای منطقهای، ایجاد حس مسئولیتپذیری در مدیران محلی و مقابله با فساد و ناکارآمدی باشد.
سفرهای استانی وزرا را میتوان راه میان بر ارتباط مردم، صنایع، کشاورزان، هنرمندان، ورزشکاران و با دولت نامید. جایی که دیدارها تقریباً بدون تکلف و با اهداف مختلف توسعهای صورت میگیرد. قطعاً نگرش و تصمیم گیریهای وزیر در سطح کلان مؤثر است و این نیازها را در زمان برنامه ریزی و هدف گذاریهای کلان لحاظ خواهد کرد.
به طور کلی، حضور وزرا در شهرستانها و بازدید منطقهای از ظرفیتها، کارخانجات و مزارع و صحبت رودررو یا کارآفرینان، صاحبان صنایع، کشاورزان، ورزشکاران و ...، رویکردی کارآمد و مردممحور است که میتواند به بهبود روابط دولت و ملت، افزایش اثربخشی سیاستگذاریها و توسعه متوازن کشور کمک شایانی نماید.
یکی دیگر فواید حضور وزرا در استانها به دعوت نمایندگان، ایجاد شائبه استفاده از امکانات دولتی برای مقاصد خاص و یا حمایت از نمایندهای خاص در برابر سایر رقبا است که میتواند به بیاعتمادی عمومی دامن بزند و اصل برابری فرصتها را زیر سؤال ببرد. از سوی دیگر، این نوع حضورها ممکن است انتظارات غیر واقعی در میان مردم ایجاد کند و در صورت عدم تحقق وعدهها، منجر به نارضایتی شود. علاوه بر این، تمرکز بر مناطق یا پروژههای خاص میتواند باعث نارضایتی سایر کارآفرینان یا صاحبان صنایع مشابه شود.
امید است حضور وزرا در استانها به پاراف متن «برابر مقررات اقدام گردد» زیر نامهها و درخواستها و یا تفویض کامل اختیار خواسته مورد نظر به استاندران ختم نشود و اهداف توسعهای کلان دولت با حضور وزرا در استانها و آگاهی از مختصات خاص مناطق رنگ تازهای به خود بگیرد و با لحاظ شرایط و امکانات ویژه هر منطقه، طراحی و ترسیم شود.