دونالد ترامپ در پلتفرم «تروث سوشال» نوشت: «کسبوکار فیلمسازی ما توسط کشورهای دیگر از ایالات متحده دزدیده شده است؛ مثل گرفتن آبنبات از دست بچه.» او با حمله به کالیفرنیا گفت این ایالت «با فرماندار ضعیف و ناتوانش بهویژه ضربه سختی خورده است». ترامپ اعلام کرد که تعرفه ۱۰۰درصدی «بر هر فیلمی که خارج از آمریکا ساخته شده باشد» اعمال خواهد شد، هرچند نگفت این تعرفه از چه زمانی اجرا میشود. همچنین مشخص نیست آیا این تعرفه شامل فیلمهای پخششده در سرویسهای استریم مانند نتفلیکس هم میشود یا تنها فیلمهای سینمایی را دربر میگیرد و مبنای محاسبه آن چیست. کاخ سفید درباره این اظهارات پاسخی نداده است.
دان کوتسوُرث، تحلیلگر سرمایهگذاری در شرکت AJ Bell، با تردید گفت چگونه چنین مالیاتی میتواند اجرا شود، چون تعرفهها معمولاً بر «کالاها» وضع میشوند و بسیاری از فیلمسازان بهخاطر مشوقهای بهتر، تولید را در کشورهای دیگر انجام میدهند. به گفته او «تهدید تعرفه ۱۰۰درصدی بر فیلمهای تولیدشده خارج از آمریکا پرسشهای بیشتری ایجاد میکند تا پاسخ». او افزود طی سالها فیلمسازان بهتدریج با مشوقهای مالیاتی به تولید در دیگر نقاط جهان جذب شدهاند و صنعت فیلم لسآنجلس از زرقوبرق گذشتهاش فاصله گرفته است. کوتسورث همچنین گفت تعریف «فیلم ساخت آمریکا» دشوار خواهد بود؛ برای نمونه اگر فیلمی در آمریکا فیلمبرداری شود اما بازیگران، کارگردان یا سرمایه خارجی داشته باشد. به باور او، اجبار به تولید کامل در داخل آمریکا میتواند هزینهها را بالا ببرد و این هزینه نهایتاً به مشتری منتقل میشود و ممکن است به تقاضای تماشاگران پلتفرمهای استریم و سالنهای سینما آسیب بزند. او اشاره کرد سرمایهگذاران در حال حاضر این تهدید را جدی نگرفتهاند؛ سهام شرکتهایی مانند نتفلیکس و دیزنی کمی افت کرد و سپس دوباره بالا رفت.
چند فیلم بزرگ اخیرِ تولیدشده توسط استودیوهای آمریکایی در خارج از آمریکا فیلمبرداری شدهاند؛ از جمله «ددپول و وولورین»، «ویکد» و «گلادیاتور ۲». با وجود چالشها، ایالات متحده همچنان یکی از قطبهای اصلی تولید فیلم در جهان است. بر اساس گزارش سالانه شرکت پژوهشی ProdPro، هزینه تولید در آمریکا سال گذشته به ۱۴.۵۴ میلیارد دلار رسید، هرچند این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۲۶درصد کاهش یافته است. در همین مدت، کشورهایی مانند استرالیا، نیوزیلند، کانادا و بریتانیا افزایش سرمایهگذاری در تولید فیلم را تجربه کردهاند.