در سالهای اخیر بازار تولید کتاب، سالهای غیرقابل پیشبینی را تجربه کرد، با اینکه شرایط ایدهآلی برای پیشبینی و برنامهریزی نداشت، اما همه چیز بد نبود. در دوران کرونا علاقه دوباره به کتابهای فیزیکی افزایش یافت، درحالی که برخی از سرگرمیهای دوران کرونا مانند پخت نان و آزمون زوم در سال ۲۰۲۴ کمتر مرسوم خواهد بود، به نظر میرسد که تقاضا برای کتابهای چاپی ادامه دارد.
هفتهنامه پابلیشرز، به تحقیقات NPD (موسسه اطلاعات جامع ردیابی فروش در مورد فروش فیزیکی و دیجیتالی کتاب در ایالات متحده) استناد و ادعا میکند، درحالی که فروش واحد کتاب چاپی در سال ۲۰۲۲، (۷۸۸.۷ میلیون) ۶.۵ درصد کمتر از ارقام سال ۲۰۲۱ بوده است، اما در مقایسه با سال ۲۰۱۹ همچنان ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است.
خبر خوب دیگر اینکه شاهد یک تصویر امیدوارکننده از زنجیره تامین هستیم. در سالهای اخیر چاپخانهها که از دسترسی به کاغذ و انجام سفارش مشتریان ناامید بودند، بهطور مرتب به دلیل چالشهای زنجیره تامین (شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکتهای حمل و نقل، مراکز توزیع و خردهفروشان) و مشکلات در دسترس بودن کاغذ به در بسته میخوردند.
استیو زوبر، معاون تولید جهانی چاپ، عملیات و توزیع، در مرکز «کور پابلیشینگ سلوشنز» در مینهسوتا، میگوید: «به زودی میتوانیم بگوییم مشکل در دسترس بودن کاغذ برطرف شده است.»
تصویر بلندمدت
برای کاغذ مشخص نیست
با اینکه وضعیت بلندمدتی برای کاغذ نمیتوان متصور شد و وضعیت چاپ بهصورت محتاطانه ادامه پیدا میکند، هانتر جانسون، مدیر اجرایی JPS Graphics در دالاس تگزاس، معتقد است: «در موضوع در دسترس بودن کاغذ به نظر میرسد که در دنیایی کاملاً متفاوتی هستیم. ادغام و تغییر تمرکز در کارخانههای کاغذسازی که در چند سال گذشته دیده میشود، تاثیر خود را خواهد گذاشت.» جانسون توضیح میدهد:«کاهش قیمت کمی داشتهایم، اما به نظر میرسد در شرایطی که کارخانههای کوچکتر نابود میشوند و کارخانهها یکدیگر را میخرند، عرضه کاغذ متمرکزتر میشود.»
به گزارش ایبنا از پرینتیگ ایمپرشن، زوبر ادامه میدهد: «فکر میکنم مشکل بلندمدت کاغذ از بین نخواهد رفت. باید آیندهنگر باشیم و با ناشران کار کنیم تا در آینده آماده باشیم. ممکن است در دسترس بودن انواع کاغذهایی که بهطور سنتی استفاده میکنیم، کاهش یابد.» کارل شیرر، معاون فروش و توسعه تجارت در «بردفورد و بیگلو» در نیوبوری پورت، ماساچوست نیز اهمیت آیندهنگری و آمادگی برای عدم قطعیت درباره دسترسی به کاغذ را تصدیق میکند. او میگوید: «پایگاه فروشندگان خود را در کاغذ و مواد مختلفی که وارد کارخانه میشوند، کمی متنوع کردهایم؛ اما مطمئناً عادی شده و قطعاً تا سال آینده شاهد ادامه آن هستیم.» یکی دیگر از تأثیرات دومینویی که هنوز به چشم میخورد، چالش موجودیهای بدون برنامهریزی است. زمانی تولیدکنندگان کتاب، دست روی کاغذ مورد علاقهشان میگذاشتند و هر زمان که میتوانستند، بدون اینکه بدانند کی به کاغذ بیشتری دسترسی خواهند داشت، این کاغذها را انبار میکردند. این عمل به چاپ و تولید کتاب محدود نمیشد، زیرا ناشران، تعداد سفارشها را افزایش دادند و فهرست خود را با عناوین مطلوب پُر کردند. این شرایط به یک وضعیت «عرضه و تقاضا»ی سالم در این بازارها منجر نشده و کاهش متعاقب آن، که در چشمانداز تولید کتاب، در همین وبسایت در سال ۲۰۲۳ پیشبینی شده بود و اکنون به شدت احساس میشود. بیل روجاک، معاون بخش ملی مقاله «میدلند»، درباره این مشکل میگوید: «انتظارات در بازار کتاب این است، تا زمانی که فهرست کتابهای منتشر شده خوب را به پایان نرسانیم، موجودیهای کاغذ مواد خام را مصرف نمیکنیم. مقداری از موجودی کاغذ استفاده میشود و سپس ممکن است انتظار داشته باشیم که تقاضای دوباره برای تولید جدید ایجاد شود.» جانسون معتقد است که گستردگی فضای تبلیغات منجر به کاهش سرعت سفارشهای مجدد شده است. وی ادامه داد: «حل شدن مشکلات زنجیره تأمین نیز موثر بوده است. پیش از این اگر شما ظرفیت کاغذ و تولید داشتید، مردم فقط برای رزرو کردن، سفارش میدادند. ما میتوانیم از فضای تبلیغات فعلی خود استفاده کنیم و بهتر است از لحاظ سفارشدهی، زودتر از تعهدات قطعی، ریسک زیادی متقبل نشویم.» این امر به تولید کتاب و افزایش تقاضا برای کتابهای چاپ دیجیتال دامن میزند. همانطور که جانسون اشاره میکند، با موجودیهای تحت پوشش، ناشران میتوانند برای سفارشدهی، رویکردی براساس تقاضا داشته باشند که برای دورههای کوتاه ایدهآل است.