11 ایستگاه هواشناسی در شرایط قرمز
بر اساس دادههای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای روز گذشته پایتخت در اکثر مناطق در شرایط «ناسالم برای همه گروهها» قرار داشت. همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی تهران است، در ساعات ظهر بر روی عدد 155 و تا عصر روز گذشته تا عدد 165 هم بالا رفت.
شاخص کمتر از ۳۰۰ باشد، مدارس را تعطیل نمیکنند
وزیر آموزش و پرورش به تعطیلیهای مدارس در هفتههای گذشته اشاره کرد و گفت: اگر شاخصهای جهانی کیفیت هوا را ببینید، در کشورهای دیگر شاخص کمتر از ۳۰۰ باشد تعطیل نمیکنند، اما شاخص برای تعطیلی مدارس را برای ما روی ۱۵۰ بستند و تعطیلیها طوری بود که شبیه دوره کرونا شدیم؛ درحالیکه شاخصهای آلایندگی ما زیر ۲۰۰ هستند. قرار است در جلسه آتی هیئت دولت پیشنهاد دهیم این شاخصهای مرتبط باکیفیت را به تعلیق دربیاورند.
هزینه روزانه آموزش و پرورش ۱۰۰۰ میلیارد تومان
به گزارش ایسنا، یوسف نوری ادامه داد: در دوران کرونا، القاء کردند مدرسهها تعطیل شود، درحالیکه خودشان مدرسههایشان باز بود هرچند بعضی وقتها خود ما هم یک کارهایی میکنیم و خود تحریمهایی انجام میدهیم. وزیر آموزش و پرورش افزود: هوا بارانی و برفی میشود، تعطیل میکنند. نظام برای آموزش و پرورش روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه میکند. فارغ از بحث هزینه و مهمتر از آن، ارزش افزوده کار معلمان و دانش آموزان ما بیش از اینهاست. جامعه ما باید در آموزش و پرورش مؤثر قرار بگیرد. وی بابیان اینکه البته اگر جایی جان بچهها به خطر بیفتد ما خودمان پیشقدم میشویم، اما نباید طوری باشد که در جو القائات رسانهای خارجی عمل کنیم گفت: ما خیلی وقتها این بحث راداریم و رئیسجمهور هم در دوران کرونا و هم این روزها به این موضوع توجه داشتند و قرار است در جلسه آتی هیئت دولت پیشنهاد دهیم این شاخصهای مرتبط باکیفیت را به تعلیق دربیاورند و تنها اگر جایی خطرآفرین است، مناطق محدود با رعایت ضوابط و مقررات آموزش را در قالب دیگری تداوم ببخشند.
احتمال تغییر در استانداردهای
شاخص آلودگی
وزیر کشور از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیطزیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی خبر داد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در حاشیه نشست استانداران در پاسخ به سؤالی درباره تعطیلی مدارس به جهت آلودگی هوا، اظهار کرد: تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی فرزندانمان است. مصوبهای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروههای اضطراری استانها بر اساس همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند. وی اضافه کرد: در هر حال این موضوع موجب شد تا با کمک سازمان محیطزیست پیشنهاد جدیدی را برای دولت تعیین کنیم تا این استانداردها راکمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارسمان را تعطیل کنیم.
راهکار کشورهای دیگر برای مهار آلودگی
تعطیلی مدارس مختص ایران نیست و کشورهای دیگر همچون چین، هند، پاکستان، بنگلادش و غیره نیز از این سازوکار در مواقع بحرانی استفاده میکنند
استفاده از تصفیهکنندههای هوا در لندن
شناسایی مدارس ابتدایی در بدترین مناطق آلوده لندن و نیز محافظت از کودکان در برابر هوای سمی در این شهر به عنوان بخشی از برنامههای «صادق خان» شهردار لندن برای بهبود آلودگی مطرح است.
بر پایه تحقیقی که دانشگاه «ساری» (Surrey) یک دانشگاه پژوهشی عمومی در گیلدفورد انگلستان انجام داده است، یکسری اقدامات ساده میتواند مواجهه با سموم را به نصف کاهش دهد. بر پایه یافتههای آنها، نصب یک صفحه سبز در امتداد دیوار پیرامون مدرسه، نصب دستگاههای تصفیه هوا در کلاسهای درس و سازماندهی طرحهای خیابانی مدارس در ساعات تردد و رفتوآمد، کیفیت هوای کلاسها و زمینهای بازی آن را بهبود میبخشد. محققان دریافتهاند تصفیهکنندههای هوا در کلاسهای درس غلظت آلودگی داخلی را تا ۵۷ درصد و طرح ساماندهی خیابانهای مدارس که از تردد وسایل نقلیه موتوری مقابل مدارس در زمان شروع و پایان کلاسها پیشگیری میکند، غلظت ذرات را تا ۳۶ درصد کاهش خواهد داد. صفحات سبز در محدوده مدرسه نیز برخی از خطرناکترین سطوح ذرات معلق بیرون را که از خیابانها میآید با توجه به شرایط بادی تا ۴۴ درصد کاهش میدهد.
موفقترین تجربهها در کنترل آلودگی هوا
به گزارش مهر؛ نگاهی به تجارب کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، فنلاند، دانمارک و سوئیس خواهیم انداخت و اقدامات مؤثر مکزیک به عنوان یکی از موفقترین تجربهها در کنترل آلودگی هوا موردبررسی قرار خواهد گرفت. فرانسه: یکی از تمهیداتی که فرانسه در زمان آلودگیهای بزرگ عملی میکند رایگان کردن هزینههای استفاده از وسایل حملونقل عمومی برای مردم شهر است تا جایی که مردم را به استفاده از دوچرخه تشویق میکنند و حتی در منطقههای مشخصی از شهر برای مدتهای طولانی و ماهانه تردد اتومبیل ممنوع اعلام میشود. آلمان: در فرایبورگ آلمان حدود ۵۰۰کیلومتر مسیر برای رفتوآمد دوچرخه، مترو، تراموا و دستگاههای حملونقل ارزان و کارآمد در نظر گرفتهشده است. حتی در مناطق حومه شهر نیز مردم اجازه پارک کردن ماشینهایشان را جلوی در خانهها ندارند. فنلاند: در هلسینکی پایتخت فنلاند تلاش بر این است که با کاهش دادن بخش زیادی از اتومبیلهای سطح شهر و از طرفی سرمایهگذاری روی استفاده از وسایل حمل نقل عمومی به بهبود وضع آلودگی هوا رسیدگی کنند. دانمارک: کپنهاگ پایتخت کشور دانمارک استفاده از دوچرخه اولویت دارد تا جایی که تعداد دوچرخهها از جمعیت شهر هم بیشتر است. سوئیس: در زوریخ فقط تعداد محدودی از ماشینها هستند که اجازه دارند در هر ساعتی که خواستند در سطح شهر تردد کنند. مکزیک: اما یکی از موفقترین تجربهها در کنترل آلودگی هوا مربوط به شهر مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک است. در سال ۱۹۹۲ سازمان ملل این شهر را به عنوان آلودهترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرندهها هنگام پرواز میمردند و روی زمین میافتادند. ۳۳۰ روز شاخص آلایندهها در این شهر در سال ۱۹۹۰ بالاتر از حد استاندارد بود. امروز اما با اجرای برنامههای منسجم مقابله با آلودگی نام این شهر حتی در میان ۱۰ شهر اول آلوده جهان هم نیست.
دولت مکزیک با سرمایه ۹.۳ میلیارد دلاری پالایشگاههایی برای تولید سوخت مناسب (با گوگرد پایین) راهاندازی کرد. مقامهای شهری با الگو گرفتن از اتوبوسرانی سریع در پایتخت کلمبیا، نوعی دستگاه اتوبوسرانی به نام «متروباس» راه انداختهاند که علاوه برافزایش حجم مسافران در اتوبوس، آلودگی کمتری دارد. در این طرح، اتوبوسهای فرسوده و کوچک با سرمایهگذاری سریع با اتوبوسهای جدید با حجم مسافر بیشتر تعویض شدند. کارخانهها و مراکز صنعتی مجبور شدند حومه شهر را ترک کنند و به مناطق دورتر بروند. با پرداخت وام خودروها و تاکسیهای فرسوده با روالی منظم تعویض شدند. متروی مکزیکوسیتی خیلی سریع با کمک الزامی همه بخشها راهاندازی شد که حالا ۱۲ خط دارد.