گروه اقتصاد: همه کشورهای دنیا بهجز ایران، کره شمالی و میانمار به گروه ویژه اقدام مالی پیوستهاند. شگفت اینکه روسیه و چین، دوستان ایران نیز در این گروه قرار دارند. دولت روحانی لوایح اف ای تی اف را به مجلس دهم ارائه کرد مجلس همه لوایح ازجمله پالرمو و سی اف تی را تأیید کرد اما از سال 1397 این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت بلاتکلیف ماندند. چندی پیش مجمع پالرمو را تأیید کرد اما هنوز درباره سی اف تی تصمیم گرفته نشده است. زیبنده ایران نیست که نامش در فهرست سیاه قرار گیرد. عدم پیوستن به اف ای تی اف باعث دشواری تبادل پول میان ایران و دیگر کشورها شده است. مهمتر اینکه پاسپورت ایرانیان برای دنیا پرخطر بهحساب میآید. هادی خانی، دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تازهترین اظهارنظر گفته است: «گروهی تمایل دارند نام ایران و اتباع ایرانی در فهرست بدنام و سیاه پرخطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم باقی بماند و این عملاً همصدایی با دشمنان کشور است.»
انحراف از مسیر
هادی خانی، با انتقاد از انعکاس مطالب نادرست برخی رسانههای مدعی صداقت و شفافیت، گفت: گروهی به هر دلیل تمایل دارند نام ایران و اتباع ایرانی در فهرست بدنام و سیاه پرخطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم باقی بماند و این عملاً همصدایی با دشمنان کشور است. مطالب منعکسشده کاملاً انحرافی و برای خنثی کردن تلاشهای دولت برای عادیسازی پرونده کشور با FATF تهیهشده است.
شایعهپراکنی
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به شایعهپراکنی بیاساس اعلام کرد: اولاً گزارش مورد استناد یکی از رسانهها، مصوبه یا خروجی جلسات FATF نیست، بلکه گزارش تهیهشده تحت راهبری اداره اجرایی کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد ذیل قطعنامه ۱۳۷۳ توسط این نهاد منتشرشده و بهصراحت در صفحه اول و مقدمه این گزارش، FATF تصریح کرد که ارجاعات گزارشهای نظامهای منطقهای یا ملی را در این گزارش تأیید و حمایت نمیکند و هر کشوری بر اساس قوانین خودش به آن عمل میکند. ثانیاً دربند ۲۴۹ گزارش مذکور، صراحتاً اعلامشده که اسرائیل سپاه قدس را به قاچاق متهم کرده یا دربندهای مربوط به حزبالله بهصراحت به گزارش کشورهای آمریکا، کانادا و انگلیس در خصوص فعالیتهای حزبالله اشارهشده و اینکه FATF این مسائل را گزارش کرده، نادرست است.
سنگاندازی
خانی ضمن گلایه شدید از سنگاندازیهای مشهود و علنی و بدون استدلال و استناد فنی و حقوقی در مسیر عادیسازی پرونده ایران با FATF و خروج از لیست سیاه که حاصل آن بدنامی برای ملیت ایرانی است، اظهار داشت: داستانسرایی و برداشتهای شخصی و گزینشی و عملکرد همین افراد و گروهها و تأثیرگذاری انحرافی آنها بر برخی تصمیمگیریان کشور در طول ۱۰ سال گذشته باعث شده که بهناحق جمهوری اسلامی ایران به سوژه روز دنیا در موضوع پولشویی و تأمین مالی تروریسم تبدیل شود و موجب شده حتی کشورهایی که دشمن ما نیستند نیز ارسال گزارشها علیه اتباع ایرانی به نهادهای بینالمللی را نوعی اعتبارسازی برای شفافیت نظامهای پولی و مالی خود تلقی کنند.
تسریع در تصویب CFT
وی از تمام نخبگان و تصمیمگیریان درخواست کرد که اسناد و گزارشها را شخصاً مطالعه و یا از منابع معتبر تعقیب کنند و به تفسیرها و برداشتهای شخصی و جهتدار توجه نکنند. او تأکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب کنوانسیون CFT تسریع کند.
برداشتن برچسب «کشور پرخطر» از روی ایران
هادی خانی به خبر آنلاین گفت: اگر «سیافتی» تصویب شود و تقسیمکاری را که بین دستگاهها تعریف کردیم با حمایت دولت و همکاری دستگاههای مربوط پیش ببریم، احتمالاً بین یک تا یک سال و نیم زمان میبرد تا از لیست سیاه خارج شویم. از ما دعوت شد تا در نشست حضور یابیم و در خصوص نحوه تعامل برای اجرای کامل برنامه اقدام وارد مذاکره و بحث شویم. البته مذاکره از جنس دفاع از اقدام جمهوری اسلامی ایران و تعلیق اقدامات تقابلی است.
مشکل تعامل پولی و مالی با دنیا
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها پالرمو تعیین تکلیف شده و هنوز سیافتی در دستور بررسی است، تأکید کرد: برای اینکه اقدامات تقابلی علیه کشور را متوقف و کشور را نهایتاً از لیست سیاه خارج کنیم لازم است برنامه اقدام را بهصورت کامل اجرا کنیم. این بدان معناست که سیافتی نیز باید تعیین تکلیف شود. عامل اصلی که ما تعاملات پولی و مالی با اکثر بانکهای جهان نداریم، تحریم نیست بلکه لیست سیاه افای تیاف است. یک سری از بانکها به تحریمهای آمریکا تمکین کردند و آن را اجرا میکنند اما بانکهایی در کشورهای دوست، همسایه و همسوی ما هستند که از تحریم تبعیت نمیکنند. این دسته از بانکها به خاطر حضور ما در لیست سیاه افایتیاف با ما همکاری ندارند. طبیعت اگر از لیست سیاه خارج شویم گشایش خوبی ایجاد میشود. مهمترین کار ما این است که تلاش کنیم برچسب کشور پرخطر مالی تروریسم از روی کشور برداشته شود و بین ما و سایر مؤسسات پولی و مالی بینالمللی اعتمادسازی صورت گیرد.
نقش آمریکا و اسرائیل در افایتی اف
باید توجه داشت با حضور آمریکا و اسرائیل، هفده بند از بندهای اقدام را با افایتیاف نهایی کردیم. پس تصور اینکه با حضور آمریکا و اسرائیل نمیشود کاری کرد درست نیست. در اواخر سال ۱۴۰۲ و در زمان دولت شهید رئیسی با پیگیری های مرکز اطلاعات مالی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نام ایران از شمول توصیه ۷ و سایر اسناد این نهاد که مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، حذف شد. بحث کاملاً فنی و حقوقی است. کسی که مخالف است باید دلایل فنی و حقوقی برای مخالفتش بیاورد. مدتهاست ارتباط ما قطع بوده و به زمان نیاز داریم تا فضای بحثهای کارشناسی رابین خودمان و طرفین ایجاد کنیم. کسانی که در همین فضا میگویند عضویت در افایتی اف بیثمر است، دنبال حذف صورت مسئله هستند نه حل مسئله.
ضرورت بازگشت به شرایط عادی
وی در جواب این سؤال که عدم عضویت در افایتیاف چقدر هزینه برای اقتصاد ایران داشته است؟ گفت: در شرایط فعلی ردوبدل پول در سطوح کلان و در سطح اشخاص حقیقی بدون هزینه نیست و هزینه گزافی را بر دوش تجار ما میگذارد. حتی در حال حاضر یک فرد معمولی ایرانی بخواهد بهعنوان گردشگر سفری داشته باشد، نمیتواند از طریق سیستم بانکی کدرهایش را انجام دهد و ناگزیر است سراغ سیستم زیرزمینی برود. ما باید تلاش کنیم تا شرایط عادی شود. بالاخره ازنظر بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری جهان ما کشور پرخطر هستیم و گذرنامه ما پرریسک است. این وضعیت سبب شده برخی حتی کلاه مردم را بردارند و لازم است این وضعیت را تغییر دهیم.