اسدالله قلی زاده رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی عرضه بنزین سوپر در کشور گفت: در سال جدید رشد مصرف بنزین تا حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، این در حالی است که وضعیت فعلی برای دولت، بخش خصوصی ازجمله جایگاهها و مردم در حوزه تولید حمل انتقال و توزیع راضیکننده نیست و لازم است اصلاحات جدی به نفع مردم، بخش خصوصی و کشور در این حوزه اتفاق بیفتد.
ایلنا: رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور درباره وضعیت توزیع و مصرف بنزین در کشور گفت: چند سالی است که در کشور رشد صعودی مصرف فراوردههای نفتی راداریم که تاکنون کارشناسان در این حوزه هشدار دادهاند و فعالین بخشهای مربوط به تولید تا مصرف و حتی مردم از رویه فعلی ناراضی هستند.
وی افزود: تعلل در تصمیمگیری و اتخاذ رویکرد عدالت محور در تخصیص فرآوردههای نفتی به مصرفکننده واقعی موجب شده جایگاههای عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هماکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم، قطعاً این تعلل در تصمیمگیریها آسیبهای بیشتری نسبت به وضعیت تصمیمسازی و اقدام مفید دارد.
احتمال افزایش مصرف ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین در روز
رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور پیشبینی کرد که در سال جدید با رویکرد فعلی در حوزه بنزین؛ مصرف تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه برسد و در روزهای پرمصرف و پیک مسافرت و ترددها شاهد ارقام بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر در روز باشیم.
وی بابیان اینکه تصمیمات ابتدا باید به نفع مردم و مصرفکنندگان واقعی و سپس بخش خصوصی فعال باشد، گفت: جایگاههای عرضه سوخت در ایران رتبه دهم توزیع در کل دنیا رادارند اما به لحاظ سودآوری به رتبه صدم رسیدهاند، این نشان میدهد رویه تخصیص، فروش، عرضه و قیمتگذاری با مشکل مواجه است و آسیبهای جدی در بخشهای مختلف را شاهدیم.
کاهش ۸۰ درصدی عرضه
بنزین سوپر
قلی زاده در ادامه با اشاره به اوضاع توزیع بنزین سوپر در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت این فرآورده و عدم انضباط ارسال به جایگاهها؛ عدم استقبال مردم از این سوخت را شاهدیم بهطوریکه باعث شده مردم دیگر روی وجود بنزین سوپر در جایگاهها حساب نکنند و رفتهرفته کسانی که متقاضی استفاده از این فراورده بودهاند به بنزین معمولی و یورو ۴ روی آوردند. وی بیان داشت: ادعای مسئولین دولتی بر این است که کیفیت بنزین یورو ۴ و معمولی بالا است، بنابراین اکنون ما با ۸۰ درصد کاهش عرضه بنزین سوپر نسبت بهروزهای نرمال عرضه این فراورده در کشور مواجهیم. رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور خاطرنشان کرد: دلایل مهمی در این زمینه وجود دارد، بهطور مثال پالایشگاهها اعلام میکنند به دلیل اینکه مصرف بنزین معمولی و یورو ۴ افزایشیافته، نمیتوانند ظرفیت پالایشی خود را در اختیار بنزین سوپر قرار دهند و بهناچار برای جبران افزایش مصرف بالا اولویت با تولید بنزین معمولی است.