خبری در فضای مجازی درباره اینکه «تنها یک نفر در امتحانات نهایی امسال در بین سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی معدل ۲۰ کسب کرده» منتشرشده که به زعم معاون وزیر آموزش و پرورش، نتایج «تقریباً» گواه همین امر است.
مسئولان آموزش و پرورش ادعا میکنند که سؤالات امتحان نهایی خرداد پایه دوازدهم در سطح کتاب طرحشده است، اما گزارشها میدانی و صحبت بادانشآموزان و اولیای آنها و نمرات کسبشده به خصوص در دروس عمومی، گواه سختگیری در طرح سؤالات است. البته معاون وزیر معتقد است سختی سؤالات به دلیل «مفهومی» بودن آنها بود. این در حالی است که کیفیت آموزش در مدارس دولتی پایین است و تنها مدارس خاص کیفیت مناسبی در آموزش دارند به همین دلیل نمرات بالا و قبولی در دانشگاهها برای طبقات مرفه و ثروتمند جامعه است.
یکی از دانشآموزان مدارس خاص تهران دراینباره به ایسنا میگوید: سطح سؤالات به ویژه در دروس عمومی بالاتر از حد عادی بوده و دلیلش برای این سخن، تناقضی است که در نمرات خود دیده است. برای مثال نمره درس زیستشناسی او ۱۹ اما نمره درس بهداشت و سلامتش ۱۵ شده است.
مادر دانشآموز دیگری معتقد است که آموزش و پرورش امسال تعمدی سطح سخت سؤالات دروس عمومی را بالابرده است؛ به دلیل حذف دروس عمومی از کنکور سراسر، سؤالات امتحان نهایی دروس عمومی سخت و در حد کنکور برگزارشده است: «دختر من دریکی از دبیرستانهای خاص تهران درس میخواند، سطح علمی دانشآموزان بالاست و نمرات مستمر نتیجه تلاش دانشآموزان است. با این وجود در حالی نمرات مستمر دخترم بالای ۱۹ و اغلب ۲۰ بوده است که بعضاً در بین نمرات امتحان نهایی او ۱۶ و ۱۵ هم دیده میشود. واضح است که امسال سطح سؤالات سخت بوده و خود معلمان به این امر اذعان دارند.»
به گزارش ایسنا، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اما این ادعاها را قبول ندارد. وی پیشتر اعلام کرده بود «مبنای طراحی سؤالات ما فقط کتاب درسی بوده است. هیچ سؤالی خارج کتاب طرح نشده است و این قاعده را رعایت کردیم. بخش محدودی از سؤالات سطوح بالای شناختی را مورد ارزیابی قرار میداد. نمره ۲۰ که دانشآموزان از دروس مختلف و در سطح توزیع کشوری کسب کردهاند نشان میدهد سؤالات بهگونهای بوده است که دانشآموزان از عهده آن برمیآمدند. میگویند برخی سؤالات بهگونهای بود که حتی معلم از پاسخ به آن عاجز بود، اما اینگونه نیست.»
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه میگویند در تمام کشور و در میان سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی تنها معدل یک دانشآموز پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد امسال ۲۰ شده است؟، اظهار کرد: تقریباً همین است. پاسخ دقیق را آقای زارعی(رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش) باید بگویند اما اطلاعاتی که من به دست آوردم تقریباً خبر از همین موضوع داشت. وی تصریح کرد: سهم دروس عمومی در پذیرش دانشگاهها بیشتر از گذشته شده است. درگذشته دروس عمومی حداکثر تأثیری بین ۱۲ تا ۱۷ درصدی در کنکور سراسر داشتند، اما امسال در بحث سوابق تحصیلی، تأثیر دروس عمومی در کنکور سراسر ۲۶ درصد است. سال بعد نیز دروس عمومی تأثیر ۲۸ درصدی و دو سال بعد تأثیر ۳۰ درصدی خواهد داشت و این یعنی تأثیر دروس عمومی دو برابر شده است و دانشآموزان باید به این امر توجه کنند.