دختر رکابزن ایران مشکلات دوچرخه سواری زنان را مطرح و صراحتا عنوان کرد، بدون انگیزه و حمایت این رشته هر سال کمتر میشود.
فروزان عبداللهی در گفتوگو با ایسنا دربارهی وضعیت دوچرخه سواری زنان ایران و بیانگیزه شدن رکابزنان بیان کرد: به غیر از قهرمانی آسیا اعزام دیگری نداریم. همیشه دو مرحله لیگ داشتیم اما سال گذشته یک مرحله از آن هم برگزار نشد. در این شرایط انگیزه ورزشکار کشته میشود. خود من میگویم این همه ریسک را به جان بخرم و با توجه به خطرات در جاده تمرین کنم که در نهایت چه اتفاقی بیفتد؟ ما همه زندگی خود را برای این رشته میگذاریم اما هیچ دستاوردی برای ما ندارد. نمیخواهم شخص خاصی را مقصر نشان بدهم و نمیدانم در این زمینه چه کسی باید دنبال راه حل باشد تا باشگاهها و اسپانسرها را به سمت دوچرخه سواری سوق دهد و این رشته را بزرگتر کند. دوچرخهسواری به جای اینکه هر سال بزرگتر شود برعکس کوچکتر میشود.
دختران برای یک مسابقه به جان هم می افتند
او افزود: در بخش مردان سالهای قبل باشگاههای خوبی مانند پیشگامان، پتروشیمی و دانشگاه آزاد را داشتیم اما الان شرایطی به گونهای شده که خود مردان هم به سمت تیم ملی هجوم میآورند تا از طریق آن بتوانند در مسابقه شرکت کنند. در بخش دختران، شرایط کاملا متفاوت است و در آستانه اعزام به مسابقات، رکابزنان به جان هم میافتند برای اینکه در ترکیب تیم ملی قرار بگیرند و زمانی هم که به مسابقه میروند به جای انجام کار تیمی هر کسی به فکر خودش است تا بتواند نتیجه بگیرد. این در حالی است که در استقامت جاده کار تیمی حرف اول را میزند. دختران ما خیلی پرتلاش هستند و پا به پای مردان تمرین می کنند و باید این تلاش دختران به نمایش گذاشته شود. هیچ باشگاهی ما را حمایت نمیکند و مشکل بزرگی است.
از جوانان فقط سه نفر باقی ماندند
عبدالهی با اشاره به استقبال کم از مسابقات قهرمانی کشور تاکید کرد: پارسال در قهرمانی کشور ۱۰- ۱۲ نفر در رده جوانان شرکت کردند و خیلی با استعداد بودند اما امسال سه نفر حضور داشتند. آن سه نفر هم با حمایت خانواده باقی ماندند. بقیه رکابزنان وقتی به سطحی میرسند که دیگر هزینهها زیاد میشود و درآمدی وجود ندارد، نمیتوانند ادامه بدهند. از طرفی وقتی چهار، پنج نفر به اردو دعوت میشوند در نهایت یک نفر به مسابقات اعزام میشود این باعث بیانگیزگی در ورزشکاران میشود مخصوصا در رده جوانان.
قرارداد در لیگ زنان معنی ندارد
ملیپوش پیشین ایران در مورد اینکه لیگ هم درآمدی برای رکابزنان ندارد، تصریح کرد: برای حضور در لیگ برتر هم اینطور نیست که برگهای به اسم قرارداد جلوی ما بگذارند و مبلغی را امضا کنیم. تیمها با دادن تجهیزات حمایت می کنند و یا برای هر مدال، مبلغی را تعیین میکنند. مثلا برای هر مدال ۲ میلیون تومان در نظر میگیرند و بر اساس تعداد مدالهایی که گرفتیم به ما پول میدهند. خود من در هفت- هشت رشته پیست شرکت میکنم تا بتوانم حداقل پنج مدال بگیرم و حدود ۱۰ میلیون تومان دریافت کنم. پرداخت مبلغ بیش از ۲۰ میلیون در دوچرخه سواری زنان یک رویا است. متاسفانه هر هزینهای که برای این رشته انجام میدهیم از جیب خودمان است.
رکاب زدن در مسابقات با تجهیزات قرضی!
عبدالهی با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات تاکید کرد: لوازم دوچرخه سواری ساخت ایران نیست و با توجه به سختتر شدن شرایط اقتصادی، کار به جایی رسیده که توان تعویض لوازم دوچرخه را هم نداریم. نفراتی که دوام آوردهاند اسپانسر شخصی دارند تا برخی تجهیزات را تهیه کنند یا تجهیزات را امانت می گیرند. خود من نزدیک هر مسابقه که میشود، مجبورم به پیشکسوتان یا رکابزنان مرد رو بزنم که مثلا یک جفت طوقه بگیرم.
انبار فدراسیون برای رکابزنان دختر خالی است
عبدالهی با اشاره به توانایی دختران رکابزن تصریح کرد: یک زمانی میگفتند خودتان را نشان ندادید و دستاورد نداشتید اما فرانک پرتوآذر برای اولین بار در دوچرخه سواری کوهستان مدال آور بود و الان هم عضو یک تیم خارجی است. سمیه یزدانی هم برای اولین بار توانست در مدال قهرمانی آسیا جاده مدال بگیرد. من و دیگر رکابزنان هم در تورهایی مانند ترکیه و چین جزو ۲۰ نفر اول بودیم. ماندانا دهقان در بازیهای کشورهای اسلامی با وجود رقبای سرسختی که داشت، مدال برنز گرفت و یا لیلا حیدری در سرعت توانست مدال برنز بگیرد. ما خودمان را تا جایی که میتوانستیم بالا آوردیم ولی از اینجا به بعد دیگر نیاز به حمایت داریم.
او عبدالهی در پایان گفت: از خیلی ها که میتوانند به دوچرخه سواری کمک کنند، خواهش میکنم به این رشته ورود کنند. دوچرخه سواری رشته جذابی است و می توان کارهای خوبی انجام داد. امیدوارم آن افرادصدای من را بشنوند.